Principles and guidelines for conscious and responsible consumption in fashion: a systematic literature search

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i37.1541

Keywords:

Fashion Design, Conscious and Responsible Consumption, Principles and Guidelines

Abstract

Considering the unsustainability of contemporary production and consumption in the fashion sector, in addition to the controversial corporate actions to mitigate the environmental, social, and economic impact, the objective is to identify which research studies address principles and guidelines for conscious and responsible consumption in the sector. of fashion. Therefore, exploratory research with a quantitative approach is carried out, based on the Systematic Search Flow (SSF) method for data collection, and content analysis for data analysis. Thus, there is little research in the area, mainly addressing the themes of the supply chain, conscious consumption, and Corporate Social Responsibility (CSR). From the search, no studies were found that deal with principles and guidelines, but only with recommendations for conscious and responsible consumption in the fashion sector. Despite this, there are recommendations for governments to lead sustainable development and for the consumer to be an active participant in this process, in addition to a certain concern regarding the posture of industry and retail.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABIT: Têxtil e confecção. Perfil do setor. Disponível em: http://www.abit.org.br/cont/perfil-do-setor. Acesso em: 31 jan. 2023.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Editora 34, 2011.

BECK, Ulrich. A metamorfose do mundo [recurso eletrônico]: novos conceitos para uma nova realidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

BERLIM, Lilyan. Moda e sustentabilidade: uma reflexão necessária. São Paulo: Estaçã o das Letras e Cores, 2016.

BIANCHI, Constanza; GONZALEZ, Matias. Exploring sustainable fashion consumption amongeco-conscious women in Chile. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 31, n. 4, p. 375-392, 2021. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09593969.2021.1903529. Acesso em: 4 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/09593969.2021.1903529

BOFF, Leonardo. Sustentabilidade [recurso eletrônico]: o que é – o que não é. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

BOSCO, Estevão; DI GIULIO, Gabriela. Ulrich Beck: considerações sobre sua contribuição para os estudos em ambiente e sociedade e desafios. Revista Ambiente e Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 2, p.149-160, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/asoc/v18n2/

pt_1414-753X-asoc-18-02-00145.pdf. Acesso em: 4 jul. 2022.

CARTA DA TERRA. A carta da Terra. Disponível em: https://cartadaterrainternacional.org/leia-a-carta-da-terra/a-carta-da-terra/. Acesso em: 4 jul. 2022.

CHOMSKY, Noam. Internacionalismo ou extinção [recurso eletrônico]. São Paulo: Planeta, 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm03bz

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1991.

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION. A new textiles economy: redesigning fashion’s future. Disponível em: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/assets/downloads/publications/A-New-Textiles-Economy_Full-Report_Updated_1-12-17.pdf. Acesso em: 31 jan. 2023.

FERENHOF, Helio; FERNANDES, Roberto. Desmistificando a revisão de literatura como base para redação científica: método SSF. Revista ABC: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 21, n. 3, p. 550-562, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/deref/

https%3A%2F%2Frevista.acbsc.org.br%2Fracb%2Farticle%2Fdownload%2F1194%2Fpdf. Acesso em: 4 jul. 2022.

FLETCHER, Kate. Slow fashion: an invitation for systems change. Fashion Practice, v.2, n.2, p. 259-266, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/233596614_Slow_Fashion_An_Invitation_for_Systems_Change. Acesso em: 4 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.2752/175693810X12774625387594

FLETCHER, Kate; GROSE, Lynda. Moda & sustentabilidade: design para mudança. São Paulo: Editora Senac, 2011.

GIDDENS; Anthony; SUTTON, Philip. Conceitos essenciais da sociologia [recurso eletrônico]. São Paulo: Editora UNESP, 2017.

GIL, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2021.

GWILT, Alison. Moda sustentável: um guia prático. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

HARPER, Charles. Environment and Society: Human perspectives on environmental issues. 2. ed. Nova Jersey: Prentice Hall, 2001.

KLEPP, Ingun; LAITALA, Kirsi. Consumption studies: the force of the ordinary. In: FLETCHER, Kate; THAM, Mathilda. Routledge Handbook of Sustainability and Fashion. Nova York: Routledge, 2015.

LEE, Matilda. Eco chic: o guia de moda ética para a consumidora consciente. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.

LEE, Kyung; MENDES, Francisca. Novos modelos de negócios de moda: uma análise com base nos arquétipos de negócios sustentáveis. ModaPalavra, v.14, n.32, p. 150-178, 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/ DOI: https://doi.org/10.5965/1982615x14322021150

view/18835. Acesso em: 4 jul. 2022.

LIMA, Bruna; VAN DER LINDEN, Júlio; RÜTHSCHILING, Evelise. Estratégias de design sustentável para pós-produção de produtos de moda. ModaPalavra, v. 13, n. 27, p. 12-43, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/ DOI: https://doi.org/10.5965/1982615x13272019012

view/15390. Acesso em: 4 jul. 2022.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero [recurso eletrônico]: a moda e seus destinos nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade da sedução [recurso eletrônico]: democracia e narcisismo na hipermodernidade liberal. Barueri: Manole, 2020.

MICHAELIS. Verbete princípio. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/modernoportugues/busca/portugues-brasileiro/principio/. Acesso em: 4 jul. 2022a.

MICHAELIS. Verbete diretriz. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/modernoportugues/busca/portugues-brasileiro/diretriz/. Acesso em: 4 jul. 2022b.

MICHAELIS. Verbete recomendação: Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/recomendacao/. Acesso em: 4 jul. 2022c.

NIINIMÄKI, Kirsi et al. The environmental price of fast fashion. Nature Reviews: Earth & Environment, v.1, p. 189-200, 2020. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s43017-020-0039-9. Acesso em: 4 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1038/s43017-020-0039-9

ODS BRASIL. Objetivos de desenvolvimento sustentável. Disponível em: https://odsbrasil.gov.br. Acesso em: 4 jul. 2022.

PAL, Rudrajeet; GANDER, Jonathan. Modelling environmental value: an examination of sustainable business models within the fashion industry. Journal of Cleaner Production, v.184, p. 251-263, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.001

S0959652618303056. Acesso em: 4 jul. 2022.

QUEIROZ, Leila Lemgruber. Utopia da sustentabilidade transgressões no design. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014.

ROCKSTRÖM, Johan et al. Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and Society, v. 14, n. 2, p. 1-32, 2009. Disponível em: https://www.ecologyandsociety.org/vol14/iss2/art32/. Acesso em: 4 jul. 2022.

SALCEDO, Elena. Moda ética para um futuro sustentável. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

SANT’ANNA, Mara Rúbia. Teoria de moda: sociedade, imagem e consumo. 2. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.

SCHULTE, Neide. Reflexões sobre moda ética: contribuições do biocentrismo e do veganismo. Florianópolis: Editora da UDESC, 2015.

TODESCHINI, Bruna et al. Innovative and sustainable business models in the fashion industry: entrepreneurial drivers, opportunities, and challenges. Business Horizons, v.60, p. 759-770, 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2017.07.003

S0007681317301015. Acesso em: 4 jul. 2022.

UL. Sins of greenwashing. Disponível em: https://www.ul.com/insights/sins-greenwashing. Acesso em: 4 jul. 2022.

WARDE, Alan. Consumption and theories of practice. Journal of Consumer Culture, v. 5, n. 2, p. 131-153, 2005. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1469540505053090. Acesso em: 4 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/1469540505053090

Published

2023-03-24

How to Cite

LIVRAMENTO NISHIMURA, M. D.; TRISKA, R. Principles and guidelines for conscious and responsible consumption in fashion: a systematic literature search. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 37, p. 124–149, 2023. DOI: 10.26563/dobras.i37.1541. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1541. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Articles