The Barbie series “Criações Exclusivas Conrado Segreto”: the cultural ethos of fashion and its crossings in creative processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i38.1586

Keywords:

Creative processos in fashion, Cultural ethos, Conrado Segreto, Barbie

Abstract

This text has as object of study the series of Barbie dolls “Criações Exclusivas Conrado Segreto”, from 1992, from which it reflects on elements of the creative process in fashion of the aforementioned stylist. Taking advantage of the bricolage methodological approach in its interpretative character, the study uses images and theoretical references from different areas, such as fashion, art and visual culture, to produce multidirectional and interdisciplinary analyzes about the studied object. In its hermeneutic and speculative perspective, this study articulates understandings about a cultural ethos of fashion that builds images and is, at the same time, conveyed by them and permeates the creation processes. With this, it is possible to understand the cultural constitution of the creative work of the stylist Conrado Segreto in his attempt to dress the Barbie doll.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Odailso Berté, Universidade Federal de Santa Maria

Pós-Doutor em Arte pela Universidad Iberoamericana Ciudad de México; Doutor em Arte e Cultura Visual (UFG - 2014); Mestre em Dança (UFBA - 2011); Especialista em Dança (UNESPAR / FAP - 2009); Licenciado em Filosofia (UPF - 2002). É professor do Programa de Pós Graduação em Patrimônio Cultural e do Curso de Dança - Licenciatura da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Coordenador do Laboratório Investigativo de Criações Contemporâneas em Dança (LICCDA) - Linhas de pesquisa: História e Patrimônio Cultural; Arte/Dança Contemporânea; Processos Criativos.

References

ACASO, María. Pedagogías invisibles: el espacio del aula como discurso. Madri, Espanha: La Catarata, 2012.

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

BEIGBEDER, Frédéric. Barbie. São Paulo: Cosac Naify, 2000.

BERTÉ, Odailso. O abraço de amor de Kahlo, Estrada, Zenil e eu: uma genealogia matricial a partir do corpo performativo. Santa Maria, RS: UFSM, 2020a. DOI: https://doi.org/10.32379/9786557160114

______. O processo criativo como espaço-fronteiriço matricial. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020b. DOI: https://doi.org/10.5965/14145731023820200038

BILLYBOY*. Barbie: her life & times. New York, EUA: Crown, 1987.

BONA, Sheila Fernanda et al. O desenho no design de moda: as diferentes linguagens de representação aplicadas no processo projetual. Projética, Londrina, v. 10, n. 2, p. 63-80, set. 2019.

BONECA chique: Barbie ganha guarda-roupa de alta costura. Veja, p. 47, 18 mar. 1992. (Coluna Divertimento).

BORRELLI-PERSSON, Laird. A Love Letter to Haute Couture, Part II: Christian Lacroix Fall 1988. Vogue Runway, 19 jan. 2020. Disponível em: https://www.vogue.com/fashionshows/fall-1988-couture/christian-lacroix. Acesso em: 11 out. 2022.

BOURDIEU, Pierre. Alta costura e alta cultura. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Lisboa: Sociedade Universal, 2003. p. 205-2015.

BRINQUEDOS que marcam época (The Toys That Made Us). [Série documental]. Direção: Tom Stern. Desenvolvimento: Brian Volk-Weiss. Estados Unidos: Netflix, 2017. (179 min), son., color.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

CHEGADA ao país foi no final da dinastia Suzy. Folha de S. Paulo. São Paulo, 18 abr. 1990. (F - 4).

CONDE, Teresa del. Los looks de Frida Kahlo. In: ROSENZWEIG, Denise; ROSENZWEIG, Magdalena (coord.). El ropero de Frida. Metepec, México: Zweig, 2007. p. 27-49.

COSTA, Cacilda Teixeira da. Roupa de artista: o vestuário na obra de arte. São Paulo: Imprensa Oficial, 2010.

ETTINGER, Bracha Lichtenberg. The Matrixial Borderspace. Minneapolis, EUA: University of Minnesota Press, 2006.

______. Copoiesis. Ephemera: The Jump, or, What is Art? Theory & politics in organization, v. 5(X), p. 703-713, 2005. Disponível em: http://www.ephemerajournal.org/sites/default/files/5-Xettinger.pdf. Acesso em: 25 out. 2022.

EXISTE Alta-Costura no Brasil? L’Officiel, 27 jun. 2019. Disponível em: https://www.revistalofficiel.com.br/moda/existe-alta-costura-no-brasil-tudo-o-que-voce-precisa-sabersobre-a-couture. Acesso em: 26 mar. 2023.

FÉDÉRATION de la Haute Couture et de la Mode. Disponível em: https://www.fhcm.paris/fr/federation-de-la-haute-couture-et-de-la-mode. Acesso em: 27 mar. 2023.

FORTUNATO, Andréa. Barbie adere à alta-costura brasileira. Manequim, São Paulo: Abril, ano 33, n. 8, p. 46-47, Ago. 1992.

GERBER, Robin. Barbie & Ruth: a história da mulher que criou a boneca mais famosa do mundo e fundou a maior empresa de brinquedos do século XX. São Paulo: Ediouro, 2009.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Antropologia dos objetos: coleções, museus e patrimônios. Rio de Janeiro: Iphan, 2007.

HERNESTROSA, Circe. Las apariencias engañam: los vestidos de Frida Kahlo. In: LEMBERT, Marcella (coord.). Todo el universo Frida Kahlo: el mundo México. México: Vogue México Latinoamérica, 2013. p. 39-64.

JOORY, Eva. Conrado Segreto, moda e paixão. In: MARCEL, Mariano (ed.). Conrado Segreto: moda e paixão. São Paulo: Luste, 2012. p. 59-73.

KINCHELOE, Joe L. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MATTEL/ESTRELA. Barbie Criações Exclusivas Conrado Segreto. São Paulo: Manufatura de Brinquedos Estrela S.A., sob licença de Mattel, Inc., 1992.

MITCHELL, Wilhelm J. T. O futuro da imagem: a estrada não trilhada por Rancière. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (org.). Culturas das imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria, RS: UFSM, 2012. p. 19-35.

MOATS, Alice-Leone. Señoras of México. Vogue, New York, p. 166-169, Out. 1937.

MUSEO Frida Kahlo. Las Apariencias Engañan, 1934. Cidade do México, 2022. Disponível em: https://artsandculture.google.com/asset/as-apar%C3%AAncias-enganam/NAFIvFjhd75DXQ?hl=pt-BR. Acesso em: 8 abr. 2023.

MUSEU Yves Saint Laurent Paris. Os Espanhóis e os Românticos, 1977. Paris, 2022.

Disponível em: https://museeyslparis.com/biographie/collection-les-espagnoles-et-lesromantiques. Acesso em: 11 out. 2022.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

PARKS, Gary. Barbie in cyberspace. Dance Magazine, v. LXVIII, n. 12, p. 38-40, dez. 1994. Disponível em: http://archive.thekitchen.org/wp-content/uploads/2017/10/DanceMag_Review_CafeBarbie_1994.pdf. Acesso em: 30, set. 2022.

POLLOCK, Griselda. Inscripciones en lo feminino. In: GUASCH, Anna María (ed.). Los manifiestos del arte posmoderno: textos de exposiciones 1980-1995. Madrid: Ediciones Akal, 2000, p. 322-346.

ROVERI, Fernanda. Barbie na educação de meninas: do rosa ao choque. São Paulo: Annablume, 2012.

SALLES, Cecilia Almeida. Processo de criação em grupo: diálogos. São Paulo: Estação das Cores e Letras, 2017.

______. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.

SÃO PAULO FASHION WEEK. Conrado Segreto. Youtube, 14 abr. 2008. 1 vídeo (1min43s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oDvSmbb8qqA. Acesso em: 11 out. 2022.

SCHNEIDER, Pierre. The assurance of dreams. Vogue, New York p. 167- 173, Dez. 1976.

STONE, Tanya Le. The good, the bad, and the Barbie: a doll’s history and her impact on us. New York, EUA: Viking, 2010.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2010.

TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (org.). Educação da cultura visual: Santa Maria, RS: UFSM, 2011. p. 51-68.

TOY Museum Prague. Barbie. Praga, 2021. Disponível em: https://www.toymuseumprague.com/en/exponaty/barbie. Acesso em: 21 out. 2022.

WILSON, Elizabeth. Enfeitada de sonhos: moda e modernidade. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

Published

2023-08-01

How to Cite

BERTÉ, O. The Barbie series “Criações Exclusivas Conrado Segreto”: the cultural ethos of fashion and its crossings in creative processes. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 38, p. 224–247, 2023. DOI: 10.26563/dobras.i38.1586. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1586. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles