Contemporary Jewelry Laboratory: the body as raw material of invention

Authors

  • Wadson Gomes Amorim
  • Flávia Marieta Magalhães Rigoni
  • Maria Regina Álvares Correia Dias

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i36.1613

Keywords:

Contemporary jewelry, Body, Inventive learning

Abstract

This article aims to report and discuss inventive learning dynamics, with a focus on body experience, used in the optional course Laboratório de Joalheria Contemporânea, offered at the School of Design at the State University of Minas Gerais, from 2017 to 2019. approaching the relationship between body and jewelry, thinking about the unfolding of this intertwining in the individuals who design and use them, the discipline proposed to explore the connection between being in the world and the lived world. Using Maurice Merleau-Ponty’s (2011) sense of “own body” as a reference, students were invited to experiment and create from their own bodies, exploring and interacting with collective territories. Through practical-reflective activities, the body dynamics allowed to extract motivations, reflections, for the development of a contemporary jewelry. By exploring different pedagogical formats, we seek to stimulate invention, foster the production of subjectivities, and create environments conducive to experimentation from the analysis and delivery of the body to the process and questioning of the contemporary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wadson Gomes Amorim

Doutor em Design pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Docente da Universidade do Estado de Minas Gerais. E-mail: wadson.amorim@uemg.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0361199088334881.

Flávia Marieta Magalhães Rigoni

Doutoranda em Design pela Universidade do Estado de Minas Gerais, bolsista CNPq. Mestre em Design pela Universidade do Estado de Minas Gerais. E-mail: flaviarigoni@yahoo.com.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4474581691221084.

Maria Regina Álvares Correia Dias

Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente da Universidade do Estado de Minas Gerais. E-mail: regina.alvares@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0498730188943790.

References

AMORIM, Wadson G. Territórios de invenção: design experimental de joias contemporâneas na Escola de Design. 2022. Tese (Doutorado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.

AZEVEDO, Denis S.; CAMINHA, Iraquitan O. Ser no mundo, mundo vivido e corpo próprio segundo Merleau-Ponty. Dialektiké, v. 1, n. 2, p. 15-37, 2015.

BERNABEI, Roberta. Contemporary jewellers interviews with european artists. Londres: Berg, 2011.

CAMPOS, Ana Maria C. La joyería contemporánea como arte: un estudio filosófico. Tese (Doutorado em Filosofia) – Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2014.

CUNNINGHAM, Jack. Contemporary European Narrative Jewellery: the prevalent themes, paradigms and the cognitive interaction between maker, wearer and viewer observed through the process, production and exhibition of narrative jewellery. 2008. Tese (Doutorado em Arte) – The Glasgow School of Art, Glasgow, 2008.

DELEUZE, Gilles. Espinosa. Filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. Coimbra: Edições 70, 2010.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devirmestre. Educação & Sociedade, v. 26, p. 1273-1288, 2005.

LINDEMANN, Wilhelm. Thinking jewellery. On the way towards a theory of jewellery. Stuttgart: Arnoldesche Art Publisher, 2011.

MERCALDI, Marlon A.; MOURA, Mônica. Definições da joia contemporânea. Moda Palavra, ano 10, n. 19, p. 54-67, 2017.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

ORLANDI, Luiz B. L. Corporeidades em minidesfile. In: FONSECA, Tania. M.; ENGELMAN, Sara (orgs.). Corpo, arte e clínica. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2004.

PORPINO, Karenine O. Dança é educação: interfaces entre corporeidade e estética. Natal: Editora da UFRN, 2006.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROLNIK, Suely. Subjetividade antropofágica. In: LINS, Daniel (org.). Razão nômade. Rio de Janeiro: Forense, 2005.

SCARPITTI, Chiara. Singular multiples: contemporary jewellery beyond the digital. Trento: LISt Lab, 2020.

SILVA, Sérgio A. A cor aplicada ao corpo: design, fotografia e cultura. Projetica, v. 9, p. 255- 268, 2018.

SIMMEL, Georg. Filosofia da moda. Lisboa: Texto & Grafia, 2014.

SKINNER, Damian. Contemporary jewelry in perspective. New York: Lark Jewelry & Beading, 2013.

VALVERDE, Monclar. Pequena estética da comunicação. Salvador: Arcádia, 2017.

Published

2022-12-05

How to Cite

GOMES AMORIM, W. .; MAGALHÃES RIGONI, F. M.; ÁLVARES CORREIA DIAS, M. R. Contemporary Jewelry Laboratory: the body as raw material of invention. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 36, p. 221–242, 2022. DOI: 10.26563/dobras.i36.1613. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1613. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossier