Neither blue nor pink: discoursives estrategies in the communication arena of the consumption of agender fashion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i41.1865

Keywords:

Agender fashion, Discourse Analysis, Communication and Consumerism, Instagram

Abstract

The idea that certain clothes are intended for women, while others are restricted tomen, is a social construction that gains strength in Modernity, being explored to this day in contemporary society. However, in recent years, begin to emerge practices of clothing that arise as a form of contestation and questioning the conservative structures of dress, such as agender fashion and the proposal of neutralization of binary codes in clothing. Thus, this article seeks tounder stand how the discursive strategies around the constitution of the agender fashion in the communication alscope of the brands Beira, Cë and Handred, which appropriate it. The analysis is based on anempirical perspective configured on the internet, particularly in the social network Instagram, and is based on the French Discourse Analysis as a theoretical-methodological framework, from the perspective of Maingueneau's studies. The research shows that the discursive strategies used by brands around the constitution of agender fashion, articulate in na attempt to make sense of this practice of clothing, and approach it now as political practice (a tinter section with other activism) as a market-oriented advertising strategy. In this context, it is considered not only the clothes, but the processes of subjectivation that permeate them, in particular those associated with male representation sand taboos still associated with them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carina Borges Rufino, ESPM

Doutora em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM-SP; Pesquisadora independente.

References

BARROS, Patrícia Marcondes. A contracultura, o glam rock e a moda nos anos 70 e 80. In: III SEMINÁRIO INTERNACIONAL HISTÓRIA DO TEMPO PRESENTE. Anais eletrônicos. Florianópolis, UDESC, 2017, p. 1-11. Disponível em: <http://eventos.udesc.br/ocs/index.php/STPII/IIISIHTP/schedConf/presentations>. Acesso em: 20 out. 2021.

CASAQUI, Vander. A transformação social nos discursos da cena empreendedora social brasileira: processos comunicacionais e regimes de convocação na mídia digital. Revista Universitas Humanística, Bogotá, v. 81, n. 81, 2016, p. 205-226. Disponível em: <https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/issue/view/990>. Acesso em: 01/11/2021. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh81.tsnd

CRANE, Diana. A moda e seu papel social. São Paulo: Senac, 2006.

DE LAURETIS, Teresa. A Tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 206-242.

DE MIRANDA, A. P. C.; CASOTTI, L. M.; CHEVITARESE, L. P. Saia de homem como discurso de poder dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 150-166, 2019. DOI: 10.26563/dobras.v12i26.918. Disponível em: <https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/918>. Acesso em: 10 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v12i26.918

DOMINGUES, Isabela; MIRANDA, Ana Paula. Consumo de Ativismo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2018.

ENTWISTLE, Joanne. El cuerpo y la moda. Barcelona: Paidós, 2002.

FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

FONTENELLE, Isleide. Frompoliticisationtoredemptionthroughconsumption: theenvironmentalcrisisandthegenerationofguilt intheresponsibleconsumer as constructedbythe business media. Ephemera, Ouro Preto, v. 13, 2013, p. 339-366.

GARCIA CANCLINI, Néstor. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.

GOMES, Mayra Rodrigues. Palavra de Ordem/Dispositivo Disciplinar. Galáxia. São Paulo, n. 5, 2003, p. 91-108. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/issue/view/113>. Acesso em: 20 maio. 2018.

GOMES, Jaqueline. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião. 2ª edição, revista e ampliada. Brasília: [S. e.], E-book, 2012, 42p.

GONÇALES, Guilherme Domingues. Mulheres engravatadas: moda e comportamento feminino no Brasil, 1851-1911. São Paulo: Intermeios, 2020.

LAVER, James. A roupa e a moda: uma história concisa. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

LIPOVETSKY, Gilles. Império do Efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. Campinas: Pontes, 1997.

McROBBIE, Angela. In theculturesociety: Art, fashiomand popular music. London and New York: Routledge, 1999.

SOUZA, Gilda de Mello e. O Espírito das Roupas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

RAINHO Maria do Carmo Teixeira. Moda e revolução nos anos 1960. Rio de Janeiro: Contracapa, 2014.

ROCAMORA, Agnès. Mediatizationand Digital Media in the Field of Fashion. Fashion Theory, v. 21, Issue 5, 2016, p. 505-522. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1362704X.2016.1173349>. Acesso em: 20 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/1362704X.2016.1173349

ROCHA, Everardo. A sociedade do sonho. Rio de Janeiro: Mauad X, 1995.

SCHMITT, Juliana; SANTOS, Gabriel. Moda sem gênero: conceituação e contextualização das tendências não binárias. In: 12º COLÓQUIO DE MODA. João Pessoa, 2016. Anais [ ]. Disponível em: <http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20

-%202016/>. Acesso em: 19 maio. 2020.

SCHMITZ, Rachel M.; HALTON, Trentom M. “I wantedtoraisemyhandandsayI’mnot a feminist”. Collegemen’s use ofhybridmasculinitiestonegotiateattachmentstofeminismandgenderstudies. JournalofMen’sStudies, Thousand Oaks, v. 25, n. 3, 2017, p. 278-297. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1060826516676841>. Acesso em: 15 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1177/1060826516676841

WILSON, Elizabeth. Enfeitada de sonhos. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

CË. In: Instagram. @ cejuntos. Disponível em: <https://www.instagram.com/cejuntos/>.Acesso em: 14 jun. 2020.

GUADAGNUCCI, Natália. Com alfaiataria tropical, marca carioca Handred estreia na SPFW. In: O Estado de São Paulo. Publicado em 15 de março de 2018. Disponível em: <https://emais.estadao.com.br/noticias/moda-e-beleza,com-alfaiataria-tropical-marca-carioca-handred-estreia-na-spfw,70002228682>. Acesso em: 20 abr. 2020.

HANDRED. In: Instagram. @handreddstudio. Disponível em: <https://www.instagram.com/handredstudio/>. Acesso em: 14 jun. 2020.

MARK BRYAN. In: Instagram. @ markbryan911. Disponível em: <https://www.instagram.com/markbryan911/>. Acesso em: 20 out. 2021.

RAF Simons questiona o gênero das roupas na coleção de verão de 2020. In: FFW. Publicado em 01 de outubro de 2021. Disponível em: <https://elle.com.br/moda/raf-simons-verao-2022>. Acesso em: 10 out. 2021.

ROMBINO, Anna. Beira estreia no SPFW com moda sem gênero e casulos de bicho da seda. In: O Estado de São Paulo. Publicada em 02 de abril de 2018. Disponível em: <https://emais.estadao.com.br/noticias/moda-e-beleza,conheca-a-beira-marca-sem-genero-que-estreia-na-proxima-spfw,70002251763>. Acesso em: 13 jun. 2019.

Published

2024-08-01

How to Cite

RUFINO, C. B. Neither blue nor pink: discoursives estrategies in the communication arena of the consumption of agender fashion. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 41, p. 144–166, 2024. DOI: 10.26563/dobras.i41.1865. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1865. Acesso em: 7 aug. 2024.

Issue

Section

Dossier