The Gallery of Rock: a little “high place”

Authors

  • Cíntia Sanmartin Fernandes
  • Jô Souza

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v3i6.290

Keywords:

communication, space, city, culture.

Abstract

A city like São Paulo, recognized in the category of megalopolis, has different “networks” of communication-communion, which celebrate the most varied cults with a strong coefficient aesthetic-ethical. These places may be real or symbolic. Can configure both in time and space defined as a virtual or imaginative. What all have in common is they represent areas of celebration. Is exactly those apparently small places of the cities that are the high places who exercise the function of developing the “mystery of communion.” The Gallery of Rock, central theme of this article, was chosen as an area to be investigated. In drift traveled this place was analysed in order to understand the meanings that constitute it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, H. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1996.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

DELEUZE, G.; GUATARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2004. 5 v.

FERRARA, L. D. Design em espaços. São Paulo: Rosari, 2002.

_____. (Org.). Espaços comunicantes. São Paulo: Annablume, 2007.

_____. Cidade: meio, mídia e mediação. MATRIZes, São Paulo, ECA/USP, ano 1, nº 2, p. 39-54, jan.-jun., 2008.

HEIDEGGER, M. A questão da técnica. Cadernos de Tradução. São Paulo, USP, nº 2, 1997.

LANDOWSKI, E. Presenças do outro: ensaios de sociossemiótica II. São Paulo: Perspectiva, 2002.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

_____. O conhecimento comum: introdução à sociologia compreensiva. Porto Alegre: Sulinas, 2007.

_____. Iconologies: nos idol@tries postmodernes. Paris: Albin Michel, 2008.

OLIVEIRA, A. C. de. Vitrinas: acidentes estéticos na cotidianidade. São Paulo: Educ, 1997.

PÉRETZ, H. Le vendeur, la vendeuse et leur cliente: etnographiie du prêt-à-porter de luxe. Revue Française de Sociologie. Paris, CNRS, v. 33, nº1, p. 49-72, 1992. DOI: https://doi.org/10.2307/3322334

RISÉRIO, A. A utopia brasileira e os movimentos negros. São Paulo: Editora 34, 2007.

SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.

SIMMEL, G. Pont et port. Cahier de l’Herne. Paris, L’Herne, nº 45, 1983.

TACUSSEL, P. La hauteur du quotidien: à propos de l´oeuvre de Michel Maffesoli. In: MAFFESOLI, M. Notes sur la postmodernité: le lien fait lien. Paris: Institut du Monde Arabe/Félin, 2003.

WEBER, M. Le savant et la politique. Paris: Plon, 1959.

Published

2009-02-09

How to Cite

FERNANDES, C. S.; SOUZA, J. The Gallery of Rock: a little “high place”. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 86–95, 2009. DOI: 10.26563/dobras.v3i6.290. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/290. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles