The plus size from the perspective of visual syntax: the need for improvement of the expression of the women that consume plus size clothing

Authors

  • Amanda Prado Silva

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v9i20.486

Keywords:

Plus Size, Fashion, Visual Syntax, Communication, Body.

Abstract

From the perspective of the visual syntax approach, this article discusses aspects of plus size fashion segment, having in view the authorial consumption phenomenon. Aiming to verify the need of enhancement of the products that constitutes this market, the opportunity to provide improvements in the communicative function of fashion for these consumers will be approached. For that, fashion related studies, contemporary consumers trends and communication will be mentioned, as well as issues related to the search of an aesthetic unit established as positive in
contrast to female bodies outside of the idealized standard. Thus, by emphasizing the communication skills of fashion, which seem to pass through a process of limitation when considering the difficulties of the plus size clothing consumer women to express themselves in dressing, it seeks to show that the fashion market and the plus size consumers could benefit from the improvement through development and provision of fashion products that satisfy the appearance desires of these women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABESO. Quase 60% dos brasileiros estão acima do peso, revela IBGE. 21 de agosto de 2015. Disponível em: <http://www.abeso.org.br/noticia/quase-60-dos-brasileiros-estao-acima-dopeso-revela-pesquisa-do-ibge>. Acesso em: 27 jul. 2016.

________. Sobre a ABESO. Disponível em: http://www.abeso.org.br/sobre-a-abeso>. Acesso em: 27 jul. 2016.

BARTHES, Roland. Imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d’Água, 1991.

___________. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2007.

BETTI, Marcella. Gênero e consumo no mercado de moda plus size. Seminário Internacional Fazendo Gênero 10. Anais eletrônicos. Florianópolis, 2013. Disponível em: <http://www.fazendogenero.ufsc.br/10/

resources/anais/20/1385484239_ARQUIVO_MarcellaUcedaBetti.pdf>. Acesso em: 22 jan. 2016.

CASTILHO, Kathia; MARTINS, Marcelo. Discursos da moda: semiótica, design e corpo. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2005.

COSTA, Vani. Corpo e história. Revista Ecos, Mato Grosso, v. 10, n. 1. Julho. 2011. Disponível em: <http://www.unemat.br/revistas/ecos/docs/v_10/245_Pag_Revista_Ecos_V-10_N-01_A-2011.pdf> Acesso em: 13 jan. 2014.

DIAS, Sérgio. Gestão de marketing. São Paulo: Saraiva, 2004.

DONDIS, Donis. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FASHION WEEKEND PLUS SIZE. Disponível em: <http://fwps.com.br/o-evento/>. Acesso em: 26 jul. 2016.

FERREIRA, Aurélio. Dicionário Aurélio Básico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988, p. 90.

FOUCAULT, Michel. História da loucura. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2005 (Coleção Estudos).

FRY, Peter. Estética e política: relações entre raça, publicidade e produção da beleza no Brasil. In: GOLDEMBERG, Mirian (Org.). Nu e vestido. Rio de Janeiro: Record, 2002.

GARCIA, Carol; MIRANDA, Ana Paula. Produtos como símbolos do eu. In: Moda é comunicação: experiências, memórias, vínculos. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2007.

GARRINI, S.P.F. Do corpo desmedido ao corpo ultramedido: reflexões sobre o corpo feminino e suas significações na mídia impressa. INTERCOM-SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES DA COMUNICAÇÃO, CONGRESSO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 5, São Paulo, 2007. Anais. Disponível em: . Acesso em: 21 mar. 2011.

GUIRARD, Pierre. A linguagem do corpo. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. São Paulo: Ática, 1991.

JUNIOR, Widomar. Projeto para a estética: despertando a atração do consumidor, 2004. Disponível em: <http://www.fat.uerj.br/intranet/disciplinas/Desenvolvimento%20do%20Produto/2006%20%20Carlos%20Eduardo/est%E9tica%20dos%20produtos.pdf>. Acesso em: 7 jan. 2014.

KAMLIOT, Daniele. Mas afinal, o que é plus size? (desabafo). 2011. Disponível em: <http://www.maggnificas.com.br/2011/03/mas-afinal-o-que-e-plus-size-desabafo.html>. Acesso em: 12 out. 2011.

KELLER, Jacqueline; THOMASI, Milene; GOMES, Raquel. Planejamento estratégico de branding para a Inove plus size. Colóquio de Moda, 11, Curitiba, 2015. Anais. Disponível em: <http://www.coloquiomoda.

com.br/anais/anais/11-Coloquio-de-Moda_2015/COMUNICACAO-ORAL/CO-EIXO5-MARKETING/CO-5-PLANEJAMENTO-ESTRATEGICO-DE-BRANDING-PARA-A-INOVE-b.pdf> Acesso em: 22 jul. 2016.

KURY, Lorelai; HANGREAVES, Lourdes; VALENÇA, Máslova. Ritos do corpo. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2000.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.MORACE, Francesco. Consumo autoral: as gerações como empresas criativas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.

MOTA, Maria. De Vênus a Kate Moss: reflexões sobre corpo, beleza e relações de gênero. 2006. Disponível em: <http://www.unifra.br/professores/14299/de_venus_a_kate_moss_XEROX_CELEBRIDADE. pdf >. Acesso em: 12 out. 2012.

MOTTA, Mauren. “Mercado plus size é mais exigente”, diz empresário do ramo. 2012. Disponível em: <http://maurenmotta.com.br/noticias/beleza-noticias/mercado-plus-size-e-mais-exigente-diz-empresario-do-ramo/>. Acesso em: 12 out. 2012.

NOVAES, Joana. Ser mulher, ser feia, ser excluída. Disponível em: <http://www.psicologia.com.pt/artigos/textos/A0237.pdf>. Acesso em: 27 jul. 2016.

PAIM, Maria; STREY, Marlene. Corpos em metamorfose: um breve olhar sobre os corpos na história, e novas configurações de corpos na atualidade. Revista digital, Buenos Aires, v. 10, n. 79, dez. 2004.

Disponível em : <http://www.efdeportes.com/efd79/corpos.htm>. Acesso em: 13 jan. 2014.

RODRIGUES, José Carlos. Tabu do corpo. Rio de Janeiro: Achiamé, 1983.

ROTÂNIA, Alejandra. Formas atuais de intervenção no corpo das mulheres. In: FARIA, Nalu & SILVEIRA, Maria Lúcia (Orgs.). Mulheres, Corpo e Saúde. São Paulo: SOF. Coleção Cadernos Sempreviva, 2000.

SCHUBERT, Claudio. A construção do conceito estético Ocidental e sua implicação na formação valorativa e no processo educacional. In: Divisão Temática Interfaces Comunicativas do X Congresso de Ciências

da Comunicação na Região Sul. Blumenau, 2009. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sul2009/resumos/R16-1303-1.pdf>. Acesso em: 28 jul. 2016.

SEBRAE. Moda plus size: explore este nicho de mercado. 2016. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/Varejo-de-moda-para-tamanhos-grandes-pode-ser-explorado>. Acesso em: 5 abril 2016.

STEFANI, Patrícia. Moda e comunicação: a indumentária como forma de expressão. Juiz de Fora, 2. sem. 2005, 90 fl. mimeo. Projeto Experimental – Curso de Comunicação Social, FACOM, Universidade Federal

de Juiz de Fora.

SIMMEL, George. Da psicologia da moda: um estudo sociológico. In: SOUZA, Jessé & OËLZE Berthold. Simmel e a modernidade. Brasília: UNB, 1988. p. 161-170.

SOARES, Helena. Plus size, a moda também reivindicada. Chick Intimate Cult. v. XXI, n.78, 2010.

TAPINFLUENCE. Influencers vs. Advocates: What’s the difference?. 2015. Disponível em:

tapinfluence.com/wp-content/uploads/2015/02/Influencers-vs.-Advocates-Whats-the-Difference-eBook-Final-v2-1.pdf>. Acesso em: 22 jul. 2016.

VIEGA, Anny. Crescendo, mercado plus size é tendência. 4 jun. 2013. Disponível em: <http://gprideplussize.blogspot.com.br/2013/06/crescendo-mercado-plus-size-e-tendencia.html>. Acesso em: 26jul. 2016.

VOGUE ITALIA. Disponível em: http://gprideplussize.blogspot.com.br/2013/06/crescendo-mercado-plus-

size-e-tendencia.html.>. Acesso em: 26 jul. 2016.

WOODALL, Trinny; CONSTANTINE, Susannah. Esquadrão da moda. Globo: São Paulo, 2005.

WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Ed. Rocco, 1992.

Published

2016-11-29

How to Cite

SILVA, A. P. The plus size from the perspective of visual syntax: the need for improvement of the expression of the women that consume plus size clothing. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 9, n. 20, p. 216–227, 2016. DOI: 10.26563/dobras.v9i20.486. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/486. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles