Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v12i26.915

Keywords:

La Pocha Nostra. Costume. War on terror.

Abstract

The article analyzes the stage costumes of the series of performances Mapa/Corpo, held in the 2010s by the transnational collective La Pocha Nostra. It observes how the war on terror, declared by George W. Bush’s government after the attack of September 11 affected the work of the collective, transforming its praxis and the creation of its costumes. The study addresses both the scene paths created from the use of costumes from different spheres (religious, social, etc.) and the costumes in which the body itself is the main element. To do so, it relies on unpublished accounts of members of the collective, as well as the studies of Laurietz Seda, Fausto Viana, Mirceas Eliade, and Alejandro Jodorowsky.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CORPO Ilicito: the post human society #69. Gómez-Peña’s La Pocha Nostra, 2011. Disponível em: http://www.pochanostra.com/projects/. Acesso em: 2 jan. 2019.

CORPO/ILICITO: The Post-Human Society 6.9 ft. Guillermo Gomez-Pena’s La Pocha Nostra. Rhizome, New York, 22 nov. 2010. Disponível em: http://rhizome.org/community/18133/. Acesso em: 7 jan. 2019.

ELIADE, Mircea. O Xamanismo e as técnicas arcaicas de êxtase. Tradução Beatriz Perrone-Moisé; Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

ESTRELA D’ALVA, Roberta. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. Revista Synergies Brésil, n. 9, 2011. Disponível em: https://gerflint.fr/Base/Bresil9/estrela.pdf. Acesso em: 3 jan. 2019.

GÓMEZ-PEÑA, Guillermo; OROPEZA, Luz. El arte del performance para inocentes. Entrevistas realizadas na Cidade do México entre 2012 e 2017. Catálogo da exposição Guillermo Gómez-Peña Mexican (in)Documentado. Cidade do México: Museo de Arte Moderno de Ciudad do México, Instituto de Bellas Artes, 2017.

GÓMEZ-PENA, Guillermo. En defensa del arte del performance. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 24, p. 199-226, jul./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ha/v11n24/a10v1124.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832005000200010

GÓMEZ-PEÑA, Guillermo. Los archivos vivientes de Guillermo Gómez-Peña (una cronologia performática). Catálogo da exposição Guillermo Gómez-Peña Mexican (in) Documentado. Cidade do México: Museo de Arte Moderno de Ciudad do México, Instituto de Bellas Artes, 2017.

HALL, Stuart (ed.). Representation – cultural representations and signifying practices. Londres/Thousand Oaks/Nova Delhi: The Open University, SAGE Publications, 1997.

JODOROWSKY, Alejandro. El Topo, a book of the film. Nova York: World Pub. Co., 1971. Disponível em: https://subcin.files.wordpress.com/2014/08/el-topo-a-book-of-the-film. pdf. Acesso em: 28 out. 2018.

JODOROWSKY, Alejandro. Psicomagia. Madrid: Ediciones Siruela, S. A., 2004. Disponível em: http://datelobueno.com/wp-content/uploads/2014/05/Psicomagia.pdf. Acesso em: 12 out. 2018.

LIMONTA, Ilean de las Mercedes Hodge. Cultura de resistência e resistência de identidade cultural: a Santería cubana e o Candomblé brasileiro (1950 – 2000). 2009. Tese (Doutorado em História Social). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/11253/1/Tese%20Ileana%20Limonta1.pdf. Acesso em: jan. 2019.

MARTÍNEZ, Francisco de la Peña. El mundo de los neoindios. Nativismo y neotradicionalismo em le México actual. In: MARTÍNEZ, Francisco de la Peña (coord.). Atlas etnográfico de los mundos contemporâneos. v. 1. Cidade do México: Ediciones Navarra, 2016.

MERUJE, Marcio; ROSA, José Maria M. Sacrifício, rivalidade mimética e “bode expiatório” em R. Girard. Griot: Revista de Filosofia, v. 8, n. 2, p. 151-174, 15 dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.31977/grirfi.v8i2.562

PAULA, Franciane Kanzelumuka Salgado de. Evocações e presenças negras na dança contemporânea paulistana (2000-2015). 2017. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/152696. Acesso em: 11 jul. 2019.

QUÉ LE PASÓ? El tuit de Alejandro Jorodowsky sobre el abuso sexual que luego borró. Vos, 26 jul. 2016. Disponível em: https://vos.lavoz.com.ar/libros/que-le-paso-el-tuit-de-alejandrojorodowsky-sobre-el-abuso-sexual-que-luego-borro. Acesso em: 11 jul. 2019.

SEDA, Laurietz. Decolonizing the Body Politic: Guillermo Gómez-Peña’s “Mapa/Corpo 2: Interactive Rituals for the New Millennium”. Tradução Brian D. Patrick. TDR (1988-), v. 53, n. 1, p. 136–141, 2009. Disponível em: www.jstor.org/stable/25599456. Acesso em: 1 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.1162/dram.2009.53.1.136

THACKARA, Tess. Why Shamanic Practices Are Making a Comeback in Contemporary Art. Artsy, 2017. Disponível em: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-shamanicpractices-making-comeback-contemporary-art. Acesso em: 19 ago. 2018.

VIANA, Fausto. Os Trajes da Igreja Católica – um breve manual de conservação têxtil. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.

VIANA, Fausto; BASSI, Carolina (org.). Traje de cena, traje de folguedo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.

Published

2019-08-27

How to Cite

PESTANA, S. R. F. Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 84–108, 2019. DOI: 10.26563/dobras.v12i26.915. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/915. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier