Body, performance, and fashion advertising photography: the aura of luxury in youth and popular market brands

Authors

  • Roberta Del-Vechio
  • Rafael José Bona

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i36.1611

Keywords:

Fashion, Advertising Photography, Body, Lux, Popular fashion

Abstract

Fashion advertising photography, through its aesthetic arrangements, seeks to produce the meaning of the brand, its identity and personality. In these images, the body and performance become important elements in the production of fashion, especially in the construction of an aura of luxury in advertising messages from brands in the young and popular market. The aim of this article is to investigate how the performing body is articulated in advertising photographs of contemporary fashion, producing aesthetic arrangements and effects of a sense of luxury in popular and young fashion brands. As a main result, it appears that the images addressed have indicators that point to a certain pattern that characterizes the aura and the effects of luxury in photographs of advertising campaigns in the youth market and popular market: one of them is the performing body. The bodies are articulated to account for the brand identity and the behavior of the audience for which the campaign is intended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Del-Vechio

Doutora em Comunicação e Linguagens (UTP). Docente do Centro Universitário de Brusque (Unifebe). E-mail: rovechio@gmail.com. Link para o Lattes: http://lattes.cnpq.br/8046438283815543.

Rafael José Bona

Doutor em Comunicação e Linguagens (UTP). Docente da Universidade Regional de Blumenau (Furb) e da Universidade do Vale do Itajaí (Univali). Atua como pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/Furb). E-mail: bona.professor@gmail.com. Link para o Lattes: http://lattes.cnpq.br/4474574048534791.

References

ALLÉRÈS, Danielle. Luxo: estratégias marketing. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRASIL, André. A performance: entre o vivido e o imaginado. In.: PICADO, Benjamin; MENDONÇA, Carlos Camargos; FILHO, Jorge Cardoso (Org). Experiência estética e

performance. Salvador: EDUFBA, 2014.

CASTILHO, Kathia; GALVÃO, Diana. A moda do corpo, o corpo da moda. São Paulo: Editora Esfera, 2002.

CASTILHO, Kathia. A Produção do Luxo na Mídia. In CASTILHO, Kathia; VILLAÇA, Nizia (Org.). O novo luxo. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2006.

COBRA, Marcos. Marketing & moda. São Paulo: Ed. Senac, 2007.

D’ANGELO, André Cauduro. Precisar, não precisa: um olhar sobre o consumo de luxo no Brasil. São Paulo: Lazuli, 2006.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo. Perspectiva, 2009.

GUIDI, Maria Carolina Pontes. Marca, identidade e comunicação na moda. Revista Brasileira do IBModa, n. 1, jan./mar. 2005.

JONES, Sue Jenkyn. Fashion design: manual do estilista. São Paulo: Cosac & Naify, 2005.

KAPFERER, Jean‐Noel. As marcas, capital da empresa: criar e desenvolver marcas fortes. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

LANDOWSKI, Eric. Gosto se discute. In LANDOWSKI, Eric; FIORIN, José Luiz (ed.). O gosto da gente, o gosto das coisas: abordagem semiótica. São Paulo: EDUC, 1977.

LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O luxo eterno: da idade do sagrado ao tempo das marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarola, 2004.

MARRA, Claudio. Nas sombras de um sonho: história e linguagens da fotografia de moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2008.

NOFAKEBRANDS. Conheça a Colcci. [2020]. Disponível em: https://nofakebrands.com.br/conheca-a-colcci/. Acesso em: 25 jun. 2022.

RAINHO, M. do C. T. As imagens da moda e a moda das imagens. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 76–83, 2008. DOI: 10.26563/dobras.v2i4.337. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/337. Acesso em: 26 jun. 2022.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-moderno: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SANT’ANNA, Mara Rubia. Teoria de moda: sociedade, imagem e consumo. Barueri, São Paulo: Estação das Letras Editora, 2007.

VILLAÇA, Nízia. A edição do corpo: tecnociência, artes e moda. Barueri, São Paulo; Estação das letras e Cores Editora, 2007.

ZUMTHOR, Paul. Em torno da idéia de performance. In: ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2022-12-05

How to Cite

DEL-VECHIO, R. .; BONA, R. J. . Body, performance, and fashion advertising photography: the aura of luxury in youth and popular market brands. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 36, p. 183–203, 2022. DOI: 10.26563/dobras.i36.1611. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1611. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Dossier