A imagem e o anacronismo nas páginas da Garotas do Alceu

Authors

  • Daniela Queiroz Campos

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.v9i20.476

Keywords:

Girls, Anachronism, Time.

Abstract

The magazine column Garotas do Alceu (Girls of Alceu) circulated in the magazine O Cruzeiro from 1938 to 1964. Over the 26 years of the column’s circulation, Alceu Penna illustrated many issues with references to other time frames. This brief article regards the pin-ups presented as greek goddess, mermaid, Eva and Salome. For the analysis of the columns the theoretical concepts of two art historians were used: the temporal anachronism of Georges Didi-Huberman and the Nachleben of Aby Warburg. In the column Girls and mythology (Garotas e mitologia),
Girls even underwater (Garotas até debaixo d’água), This Eva girl (A tal garota Eva) and Dangerous girls (Garotas perigosas) the survival on the images of female bodies was discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERRINI, Beatriz. Utopia, utopias: visitando poemas de Gonçalves Dias e Manuel Bandeira. São Paulo: EDUSC, 1997. 199 p.

BIBLIA. Português. Bíblia de Jerusalém. Tradução: Euclides Martins Balancin, Estevão Bittencourt, Gilberto Silva Gorgulho. São Paulo: Editora Paulus, 2002. 2208 p.

CLARK, Kenneth. O nu: um estudo sobre o ideal em arte. Lisboa: Editora Ulisseia, 1956. 583 p.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Devant l’image: question posée aux fins d’histoire de l’art. Paris: Minuit, 1990. 332 p.

____________. Ouvrir Vénus: nudité, rêve, cruauté. Paris: Éditions Gallimard, 1999. 149 p.

_____________. Ante la imagen: pregunta formulada a los fines de una historia del arte. Madrid: Ediciones Cedeac, 2010. 356 p.

____________. La condition des images par Didi-Huberman. In: AUGÉ, Marc; DIDI-HUBERMAN, Georges; ECO, Umberto. L’experience des images. Paris: L’eu editions, 2011. 109 p.

________. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013. 504 p.

DUBY, Georges. Eva e os padres. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. 176 p.

FAVRE, Camille. La pin-ups et ses filles: histoire d’un architype érotique. Master 2 des Civilisation modernes et contemporaines. Université Toulouse Le Mirail, 2007. 298 p.

_________. La pin-up US, un exemple d’érotisme patriotique. In: CLIO. Histoire, femmes et sociétés. Écrire au Quotidien, n. 35, 2012. 238-264 p.

HOMERO. Ilíada. São Paulo: Penguin Classics – Companhia das Letras, 2013. 720 p.

_________. Odisseia. São Paulo: Penguin Classics – Companhia das Letras, 2010. 576 p.

ORDONES, Gabriela Penna. Vamos Garotas!: Alceu Penna, moda, corpo e emancipação feminina (1938-1957). São Paulo: Annablume; Fapesp, 2010. 148 p.

KAFKA, Franz. El silencio de las sirenas. Buenos Aires: Debolsillo, 2008. 400 p.

WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Madrid: Ediciones Akal, 2010. 208 p.

_________. A renovação da Antiguidade pagã. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2013. 744 p.

Published

2016-11-29

How to Cite

CAMPOS, D. Q. A imagem e o anacronismo nas páginas da Garotas do Alceu. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 9, n. 20, p. 52–67, 2016. DOI: 10.26563/dobras.v9i20.476. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/476. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier