A Corset to Dance: Creative Processes for the Costume Show Valsa Nº 30, Téssera Dance Company of UFPR
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.v8i18.102Keywords:
costume, Téssera, creative processes.Abstract
This paper aims to describe some practices of Téssera, UFPR’s Dance Company, and the way they create costumes for their shows. For this, we used extensive narrative interviews with one of the company’s choreographers, costumes pictures and literature research. As a result, it was revealed that Téssera understands the costume as an element of communication and character composition. Its main function is to be part of a composition and the creation process happens at the same time of the show’s production.
Downloads
References
MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre cultura material. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. p. 244.
MUNIZ, Rosane. Vestindo os nus: o figurino em cena. Rio de Janeiro: Senac Rio, 2004. p. 344.
SERVOS, Norbert. Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Disponível em: http://www.pina-bausch.de/. Acesso em: 22 jun. 2015.
THOMPSON, Paul. Histórias de vida como patrimônio da humanidade. In: WORCMAN, Karen; PEREIRA, Jesus Vasquez (Coord). História falada: memória, rede e mudança social. São Paulo: SESC-SP/Museu da
Pessoa/Imprensa Oficial do Estado de SP, 2006.
VIANA, Fausto; BASSI, Carolina. (Org.) Traje de cena, traje de folguedo. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014. p. 352.
WOSNIAK, Cristiane. Por queamarelo? [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por tessari.valeria@gmail.com em 3/10/2015.
______. Projeto coreográfico 2º semestre 2011: roteiro Valsa nº 30. Curitiba: Téssera, 2011.
______. Téssera Companhia de Dança da UFPR: 30 anos. Curitiba: Editora Speed, 2011. p. 144.
Entrevistas e depoimentos
WOSNIAK, Cristiane. Entrevista concedida em junho de 2015. Curitiba (PR)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.