From Nymph to ragpicker: fallen drapery, between fashion remains and traces of Art

Authors

  • Joana Bosak
  • Ana Carolina Cruz Acom

DOI:

https://doi.org/10.26563/dobras.i36.1606

Keywords:

Nymph, Violence, Femine body, Drapery, Ragpicker

Abstract

This paper presents a view about the Nymph in the History of Art and intends to offer reflections on female bodies and traces of human development. According to Georges Didi-Huberman, the mythological figure of the Nymph is understood either as a female body or as draperies lying on the floor and detached from a body. The reflection on the character becomes an instrument to talk about the female body, which is impregnated with meanings, the movement of time and the fall of the Nymph, in addition to the violated or subversive body. On the other side we have the cloths separated from the body.
Like still lifes, they rot on the ground and bear witness to stories of violence and oblivion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana Bosak

Doutora em Literatura Comparada (UFRGS), docente no Bacharelado em História da Arte (UFRGS). Coordena o grupo de pesquisa História da Arte e Cultura de Moda/CNPq e é Diretora do Museu Moda e Têxtil da UFRGS. | joanabosak@gmail.com | http://lattes.cnpq.br/2938354734194794

Ana Carolina Cruz Acom

Doutora em Sociedade, Cultura e Fronteiras (UNIOESTE), Pós-doutoranda também pelo PPGSCF/UNIOESTE. anacarolinaacom@gmail.com | http://lattes.cnpq.br/7164611825752287

References

AFEISSA, Hicham-Stéphane. Esthétique de la Charogne. Bellevaux: Editions Dehors, 2018.

AFEISSA, Hicham-Stéphane. Esthétique de la charogne: Aristote, père de l’esthétique cognitive? In: Nouvelle revue d’esthétique, vol. 22, no. 2, 2018a.

BAUDELAIRE, Charles. As Flores do Mal. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BAUDELAIRE, Charles. Choix de maximes consolantes sur l’amour (in Le Corsaire-Satan, 3 mars 1846). In: S. Pestel pour la collection électronique de la Bibliothèque Municipale de Lisieux. Lisieux,1997. Disponível em: www.bmlisieux.com/litterature/baudelaire/maximes.htm Acesso em: jul./2020.

BAUDELAIRE, Charles. O Pintor da Vida Moderna. In: Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.

BAUDELAIRE, Charles. Paraísos artificiais: O haxixe, o ópio e o vinho. Porto Alegre: L&PM, 2011.

BAUDELAIRE, Charles. Uma Carniça. In: Blog Borges dos Reis: literatura e poesia, 2011a.

(tradução Álvaro Reis). Disponível em: https://borgesdosreis.wordpress.com/2011/04/08/poesia-uma-carnica-charles-baudelaire Acesso em: jul./2020.

BENJAMIN, Walter. Fragmento de Paris do Segundo Império. In: Obras Escolhidas v.3. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2009.

BOLTANSKI, Christian. Depoimento sobre Dança Macabra, Guimaraes: 2012. In: Vídeo no Canal 180. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Bmg-i9OorBQ

BROOKS, Katherine. Polish Rape Sculpture Draws International Backlash. In: Culture e Arts, HuffPost, 2013. Disponível em: https://www.huffpost.com/entry/jerzy-bohdanszumczyk_n_4123355

COLLING, Ana Maria; ACOM, Ana Carolina Acom. Corpo feminino, corpo político: de fustigado à devorador do instituído. In: Revista Prâksis, Novo Hamburgo, ano 16, nº. 2, mai./ago. 2019.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2008.

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa Moderna: Ensaio sobre o panejamento caído. Lisboa: KKYM, 2016.

ECO, Umberto. História da Feiura. Rio de Janeiro: Record, 2008.

EVANS, Caroline. Fashion at the edge: spetacle, modernity & deathliness. Yale University Press/New Haven and London: 2012.

FERNANDES, João. Depoimento sobre Dança Macabra, Guimaraes: 2012. In: Vídeo no Canal 180. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Bmg-i9OorBQ

SEHN, Carina. Um corpo performático para romper com a representação. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação (FACED/UFRGS), Porto Alegre, 2014.

STALLYBRASS, Peter. O Casaco de Marx: roupas, memória, dor. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

VIGARELLO, Georges. A história e os modelos do corpo. In: Proposições, v. 14, n. 2 (41), maio/ago. 2003.

ZORDAN, Paola. Poéticas para uma micropolítica institucional. In: Crítica Cultural – Critic, Palhoça, SC, v. 11, n. 2, p. 273-285, jul./dez. 2016.

Published

2022-12-05

How to Cite

BOSAK, J. .; CRUZ ACOM, A. C. . From Nymph to ragpicker: fallen drapery, between fashion remains and traces of Art. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], n. 36, p. 77–95, 2022. DOI: 10.26563/dobras.i36.1606. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1606. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier