An enquiry on the Being of Fashion: The Philosophy of Clothes in Thomas Carlyle
DOI:
https://doi.org/10.26563/dobras.v11i25.860Keywords:
Sartor Resartus, Philosophy of Clothes, Thomas Carlyle.Abstract
This paper is part of the research on the Being of Fashion. The ontology of fashion defines itself in relation to a dressed or adorned body; therefore, to a non dressed body or robes without a body. In this ontological relationship with the Being of Fashion, the focus is the wearable artifact as the founder of a social and dressed being. During the research process we found Sartor Resartus, written in 1834 by Thomas Carlyle. This book is an existentialist novel based on the philosophy of clothes. Even if the author ironizes the topic, his aim is not to promote an attack on fashion, but to bring the idea of a society based on clothes.
Downloads
References
ANAWALT, Patricia Rieff. Atuendos del México Antiguo. In: VELA, Enrique. Arqueología Mexicana (edición especial): Textiles del México de ayer y hoy. México: Editorial Raíces/Instituto Nacional de Antropología e Historia, Jun. 2005.
ANDERSEN, Hans Christian. A Roupa Nova do Imperador. In: Joias do Conto Infantil: Contos de Andersen. São Paulo: Cultrix, 1964. v. 1.
ARENDT, Hannah. Compreender – Formação, exílio e totalitarismo. Rio de Janeiro: Companhia das Letras/UFMG, 2008.
ASSIS, Machado de. O espelho: esboço de uma nova teoria da alma humana. In: Obra completa. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1962. v. 2.
ASSIS, Machado de. 50 Contos – Machado de Assis. Seleção, introdução e notas John Gledson. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BARNARD, Malcolm. Moda e Comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.
BEROS, Mateo Martinic. Crónica de las tierras del sur del canal Beagle. Punta Arenas: La Prensa Austral, 2005.
BUSSARELLO, Raulino. Dicionário Básico: Latino-Português. Florianópolis: Editora da UFSC, 1998.
CARLYLE, Thomas. Sartor Resartus. Barcelona: Alba, 2013. (Edição do Kindle).
CHILDE, Gordon. Introdução à arqueologia. Lisboa: Publicações Europa-América, 1961.
CHILDE, Gordon. O que aconteceu na História. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.
D’ERRICO, Francesco et al. The origin and evolution of sewing technologies in Eurasia and North America. Journal of Human Evolution, v. 125, p. 71-86, dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhevol.2018.10.004
FLÜGEL, John Carl. A psicologia das roupas. São Paulo: Mestre Jou, 1966.
LAVER, James. A Roupa e a Moda: uma história concisa. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
PAGANO, Jacob. Sewing Needles Reveal the Roots of Fashion. Sapiens: Antropology | Everything Human, Califórnia, jan. 2019. Disponível em: https://www.sapiens.org/archaeology/fashion-historysewing-needles/. Acesso em: mar. 2019.
ROSSATTI, Gabriel Guedes. Do não ao sim eternos ou subjetividade e vontade no Sartor Resartus de Carlyle. Griot – Revista de Filosofia, Amargosa, UFRB, v. 3, n. 1, p. 63-78, jun., 2011. DOI: https://doi.org/10.31977/grirfi.v3i1.493
SAULQUIN, Susana. La Muerte de la Moda, él Día Después. Buenos Aires: Paidós, 2010.
SOUZA, Ana Helena. Sartor Resartus como Discurso Transcultural e sua Tradução Brasileira. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRAPUI, 3., 2012, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2012. Disponível em: http://www.abrapui.org/anais/ComunicacoesIndividuaisLiteratura/4.pdf. Acesso em: fev. 2018.
STALLYBRASS, Peter. O Casaco de Marx: roupas, memória, dor. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
STOICHITA, Victor. Simulacros. El efecto Pigmalión: de Ovidio a Hitchcock. Madrid: Siruela, 2006.
SVENDSEN, Lars. Moda: uma Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of the works published in this journal belong to the author, and dObra[s] holds the rights of first publication. Due to their publication in this open access journal, any work here is free to use, with its own attributions, in educational and non-commercial applications.